
Apie saugią erdvę augti: „Kiekvienas vaikas yra laukiamas“
Eksperto nuomonė 2025.02.25„Ieškau pagalbos savo vaikui. Jau nebežinau, kur kreiptis“, – šie viltį praradusios mamos žodžiai pasiekė vaikų ir paauglių dienos centrą „Vilties angelas“. Tokių pagalbos prašymų gaunama ne vieną kartą per metus. Juos dažnai lydi liūdna realybė – daugybė vaikų ir paauglių neatranda vietos švietimo sistemoje, jaučiasi atstumti, nepastebėti ar nevertinami.

„Ieškau pagalbos savo vaikui. Jau nebežinau, kur kreiptis“, – šie viltį praradusios mamos žodžiai pasiekė vaikų ir paauglių dienos centrą „Vilties angelas“. Tokių pagalbos prašymų gaunama ne vieną kartą per metus. Juos dažnai lydi liūdna realybė – daugybė vaikų ir paauglių neatranda vietos švietimo sistemoje, jaučiasi atstumti, nepastebėti ar nevertinami.
„70 procentų mūsų dienos centro lankytojų yra vaikai iš šeimų, kurioms taikoma atvejo vadyba, arba jie turi specialiųjų poreikių. Dažnai šie vaikai laikomi „nepatogiais“, „trukdančiais“ ar „apsunkinančiais darbą“, – sako „Vilties angelo“ vadovė Anžela Čikiliova.
Pasak jos, svarbiausia – suteikti vaikams saugią erdvę, kur jie galėtų jaustis priimti tokie, kokie yra. „Kiekvienas vaikas yra labai laukiamas ir labai tikimės – atrasiantis vietą mūsų centre. Mūsų akimis – tai vaikas, kuris ieško saugios vietos, kurioje turėtų galimybę būti pastebėtas ir išgirstas, kur nebūtų vertinamas tik už (ne)gebėjimus mokytis, bet priimtas toks, koks jis yra. Kiekvienas su savo atskirais sužeidimais, nesėkmėmis, bet nuoširdžiai ieškantis šilumos ir žmonių, kurie galėtų juo patikėti, o kartais ir jį patį išmokyti tikėti savimi, bei suteiktų galimybę augti ir tobulėti“, – pasakoja A. Čikiliova.
Jos teigimu, švietimo sistema nėra orientuota į vaikus, turinčius mažiau gabumų, o yra labiau orientuota į gabius, talentingesnius vaikus, kuriems tėvai gali skirti daugiau dėmesio arba samdyti korepetitorius. Tačiau didžioji dalis į dienos centrą ateinančių vaikų yra iš šeimų, kurios neturi tokių galimybių.
„Patys tėvai neretai yra patyrę sunkumų vaikystėje, tad negali tinkamai padėti savo vaikams mokytis. Šie vaikai dažnai ateina su labai žema saviverte, nuvertinti tiek mokykloje, tiek šeimoje. Jie nepasitiki nei savimi, nei suaugusiaisiais, kurie galėtų jiems padėti. Svarbu, kad švietimo sistema keistųsi, kad ji neapsiribotų vien akademinių rezultatų vertinimu, bet skatintų vaikų savivertę, padėtų atrasti jų stipriąsias puses. Dažnai šiems vaikams reikia suaugusiųjų ar specialistų pagalbos, kurie juos matytų ne per trūkumų, o per gebėjimų prizmę“, – teigia A. Čikiliova.
Anot jos, dienos centro „Vilties angelas“ vizija ir misija ir yra matyti tuos vaikus bei padėti jiems atrasti savo vietą, erdvę, kurioje jie jaustųsi gerai ir būtų priimti, kurioje jie galėtų ugdyti save. „Mūsų tikslas yra įgalinti vaiką, kad jis galėtų savarankiškai funkcionuoti visuomenėje. Vaikai dažnai nesupranta, kokią reikšmę jiems turi dienos centras. Jie pasakoja, kad patinka išvykos, smagūs užsiėmimai. Bet po daugelio metų jie sugrįžta ir sako: „Kaip gerai, kad jūs buvote, kad mane matėte, padėjote patikėti savimi“, – sako A. Čikiliova.
Dienos centre „Vilties angelas“ vaikai ugdo socialinius įgūdžius, mokosi pasitikėjimo savimi ir atranda šilumos bei palaikymo kupiną bendruomenę. Daugeliui tai tampa vieta, kur ne tik galima praleisti laiką, bet ir kurioje jie pradeda naują gyvenimo etapą. Čia jie gali atrasti savo stiprybes ir pamažu pasiruošti savarankiškam gyvenimui.